Przedsiębiorstwa kurierskie codziennie obsługują tysiące dostaw. W erze powszechności zakupów online, najczęściej dostarczane są paczki zawierające nabyte przez internet produkty, dostarczane prosto od sprzedawców. Niemniej, z różnych powodów, zdarza się, że odbiór przesyłki nie zostaje zrealizowany. Co dzieje się z taką przesyłką? Czy masz prawo odmówić przyjęcia zamówionego towaru bez ponoszenia konsekwencji?
Odmowa przyjęcia towaru a odstąpienie od umowy
Zrealizowałeś zakupy w sieci, ale zanim paczka do Ciebie dotarła, zdążyłeś się już rozmyślić? W takiej sytuacji najlepiej, jak najszybciej powiadomić sprzedawcę o rezygnacji z zakupu. Istnieje wówczas szansa, że paczka nie została jeszcze nadana, a sprzedawca nie poniósł kosztów jej wysyłki. Co jednak, kiedy przesyłka jest już w drodze? Czy odmowa przyjęcia towaru jest możliwa?
Zgodnie z postanowieniami art. 7 Ustawy o Ochronie Niektórych Praw Konsumentów, jeżeli klient podjął decyzję o odstąpieniu od umowy, to taka umowa uznawana jest za nieważną. Innymi słowy, sytuacja przywraca się do stanu sprzed dokonania zakupu, co niesie za sobą szereg konsekwencji.
Sprzedawca jest zobowiązany do zwrócenia klientowi pełnej sumy pieniędzy. Warto jednak zaznaczyć, że zanim to nastąpi, sprzedawca ma prawo żądać zwrotu towaru w nienaruszonym stanie. Istnieje jednak pewne wyjątki od tej zasady, a mianowicie art. 7 ust. 3 UONPK przewiduje możliwość wprowadzenia zmian w „granicach zwykłego zarządu”, czyli np. odpakowania sprzętu elektronicznego, aby upewnić się, czy działa poprawnie.
Ile masz czasu na odstąpienie od umowy?
Prawo odstąpienia od umowy określa się również jako prawo do zwrotu produktu. Jest to możliwość dla nabywcy, aby dokładnie zapoznać się z zakupionym produktem, zastanowić się nad nim i ocenić, czy jest on zgodny z jego oczekiwaniami. To uprawnienie nie obowiązuje w przypadku sklepów stacjonarnych, gdzie decyzja o możliwości zwrotu towaru zależna jest od sprzedawcy.
Ile masz czasu na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, czyli m.in. przy zakupach online? Okres, w którym można odstąpić od umowy, wynosi najczęściej 14 dni. Co istotne, nie musisz podawać przyczyn rezygnacji z zakupionego towaru.
Więcej o polityce zwrotów przeczytasz w artykule: Czym jest logistyka zwrotów w e-commerce?
Czy nieodebranie paczki jest równoznaczne z odstąpieniem od umowy?
Odmowa przyjęcia towaru może także wyrażać się poprzez nieodebranie przesyłki. Najczęściej kurierzy podejmują przynajmniej dwie próby jej doręczenia. Jeśli jednak nie zastaną adresata bądź ten nie otworzy drzwi, to nie będą w stanie doręczyć paczki. Sytuacja wygląda podobnie, gdy kupujący nie zdecyduje się odebrać przesyłki z paczkomatu. Czy można mówić wówczas o odstąpieniu od umowy?
Jak się okazuje: tak. Brak odebrania przesyłki przez klienta jest interpretowany jako rezygnacja z umowy, co skutkuje tym, że wartość transakcji nie jest uznawana za przychód przedsiębiorcy.
Przeczytaj też: Nieodebrana paczka z paczkomatu – co się z nią dzieje? Jak ją przekierować?
Kto ponosi koszt zwrotu przesyłki?
Paczka, która nie została odebrana, prędzej czy później wróci do nadawcy. Należy jednak pamiętać, że transport nie jest bezpłatny, a koszty tej nieprzewidzianej usługi obciążają zleceniodawcę. Po zakupie produktu online stajesz się stroną umowy kupna-sprzedaży, a nabyty towar formalnie jest już Twoją własnością. Oznacza to, że możesz zostać obciążony kosztami przesyłki, chyba że sklep internetowy oferuje bezpłatne zwroty.
Czy można nie odebrać paczki wysłanej za pobraniem?
Rezygnacja z przesyłki za pobraniem jest równoznaczna z jej odesłaniem i ponownym naliczeniem kosztów obsługi przesyłki wraz z ubezpieczeniem. Niemniej jednak, obowiązki związane z przesyłką na tym się nie kończą. Istnieje ryzyko, że przesyłany towar może być sezonowy lub z innych powodów jego wycofanie z oferty sklepu zmniejsza szanse na powtórną sprzedaż. Co wtedy?
Ponieważ formalnym właścicielem przesyłki jest odbiorca, sklep nie jest w stanie ponownie sprzedać towaru, dopóki umowa nie zostanie rozwiązana. Za wszelkie straty ponoszone w związku z tym, odpowiedzialny jest nabywca, który nie dotrzymał warunków umowy.
Odmowa przyjęcia przesyłki – podsumowanie
O czym warto pamiętać w kontekście odmowy przyjęcia towaru?
- Od momentu złożenia zamówienia stajesz się oficjalnie właścicielem towaru (nawet jeśli płatność nie została jeszcze uregulowana).
- Dopóki nie zrezygnujesz z umowy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i regulaminem sklepu, sprzedawca nie ma prawa dokonać sprzedaży tego konkretnego towaru ani podejmować wobec niego innych decyzji.
- Jeśli chcesz zrezygnować z zakupu, to najprościej będzie odstąpić od umowy, czyli dokonać zwrotu. Masz na to 14 dni, zostaniesz jednak obarczony kosztami zwrotu przesyłki do nadawcy.
- Przy odmowie przyjęcia przesyłki wysłanej za pobraniem bez odstąpienia od umowy, dokonujesz wykroczenia. W tej sytuacji sprzedawca może dochodzić swoich roszczeń w sądzie.