Wysyłka paczek kurierem to coraz popularniejsza forma nadawania przesyłek. E-commerce to strefa, która nieustannie się rozwija (handel internetowy zyskuje coraz więcej zwolenników). Właściciele sklepów internetowych bacznie obserwują oferty poszczególnych kurierów i wybierają najlepszą. Kupujący zderzają się z rzeczywistymi kwotami za wysyłkę kurierską. Od czego uzależnione są ceny przesyłki kurierskiej?
Czynniki, które wypływają na koszt przesyłki kurierskiej
Większość z osób kupujących lub sprzedających, zanim wykona jakikolwiek krok, musi rozeznać się w kosztach za usługi poszczególnych kurierów. Na cenę wysyłki składają się takie czynniki, jak:
- waga i wymiary paczki,
- rodzaj przesyłki,
- przewoźnik – jeśli zastanawiasz się, jak nadać przesyłkę w paczkomacie, na Poczcie Polskiej lub za pośrednictwem kuriera, zapoznaj się z dedykowanymi stronami internetowymi tych przewoźników,
- odległość od nadawcy do odbiorcy,
- termin doręczenia przesyłki,
- poprawne zapakowanie paczki do wysyłki,
- usługi dodatkowe.
Wymienione parametry to coś, na co potencjalny klient ma wpływ. Istnieją także niezależne od niego czynniki.
Gabaryty przesyłki
Podstawowe dane, jakie należy podać przed wyceną przesyłki kurierskiej, to wymiary i waga paczki. Poszczególne firmy kurierskie określają przedziały wagowe dla cen. Mają odpowiednie wzory i przeliczniki, na podstawie których potencjalny klient może ustalić przewidywaną cenę. Zdarza się, że nawet – wykorzystując sprytny automatyczny kalkulator internetowy – precyzują sposób obliczenia kwoty należnej za przewóz przesyłki.
Jeśli przesyłka jest pokaźnych rozmiarów i zajmuje dużo miejsca w transporcie, usługa doręczenia będzie kosztować więcej. Takie paczki określa się ogólnie jako przesyłki gabarytowe. W sortowniach przemieszczane są one na charakterystycznych paletach.
Innym typem paczek są przesyłki niestandardowe – duże, o nietypowym kształcie, wymagające nieustannego przewożenia na paletach. Pracownicy sortowni i kurierzy traktują je zupełnie inaczej, z wyjątkową ostrożnością.
Termin i miejsce doręczenia przesyłki kurierskiej
Termin doręczenia paczki może być różny – wszystko określa dana firma kurierska. Zazwyczaj transport przesyłki zajmuje 1-2 dni robocze, jednak niektórzy potrzebują przesyłek jak najszybciej. Im szybciej usługa ma zostać zrealizowana, tym więcej będzie to kosztować. Warto zorientować się w ofertach danej firmy kurierskiej. Wiele z nich umożliwia ekspresowe doręczenie przesyłki – nawet tak, by paczka została doręczona wybranego (lub tego samego) dnia, o określonej godzinie. Jak można się domyślić, to dodatkowa usługa, która wymaga kolejnych opłat.
Miejsce doręczenia paczki również odgrywa niebagatelną rolę w końcowych kosztach za przesyłkę kurierską. Jeśli usługa jest realizowana na terenie Polski, opłaty będą standardowe, w porównywalnych cenach. Mogą być wyższe jedynie w kilku przypadkach – najczęściej wtedy, gdy miejsce odbioru jest położone w trudno dostępnym regionie (np. w górach). Sytuacja prezentuje się inaczej, gdy firma kurierska ma zająć się doręczeniem paczki zagranicę. Należy liczyć się z tym, że taka niestandardowa usługa sporo kosztuje. Ile kosztuje przesyłka kurierska w formie niestandardowej (lub standardowej)? Wszystkie informacje znajdują się na stronach internetowych przewoźników. Pamiętaj jednak: usługi zagraniczne są o wiele droższe od krajowych.
Ubezpieczenie przesyłki. Ile kosztuje przesyłka kurierska z ubezpieczeniem?
Wysyłając paczkę, dobrze zwrócić uwagę na rodzaj ubezpieczenia, jakim firma kurierska otoczy daną przesyłkę. Większość kurierów zapewnia darmowe ubezpieczenie do określonej kwoty – oznacza to, że zostało one automatycznie wliczone w koszt przesyłki kurierskiej. Zdarza się jednak, że w przesyłce znajdują się drogie, wartościowe przedmioty, które wymagają odpowiedniego zabezpieczenia. Niektóre firmy kurierskie oferują bardzo wysokie dodatkowe ubezpieczenia – nawet do 20 tysięcy złotych. Możliwość ubezpieczenia na tak wysoką kwotę wiąże się najczęściej ze współpracą między firmą kurierską a jakimś ubezpieczycielem.
Zanim zdecydujesz się na zakup ubezpieczenia paczki, zorientuj się, czy przewożony przedmiot w ogóle podlega ubezpieczeniu w danej firmie kurierskiej – warto zapoznać się uprzednio z regulaminem przewoźnika.
Przesyłka ekonomiczna lub ekspresowa
Tryb dostarczenia paczki również wpływa na końcowy koszt przesyłki kurierskiej. Zwykła ekonomiczna przesyłka to najtańsza opcja, jednak jej doręczenie trwa najczęściej kilka dni roboczych. Dla zniecierpliwionych klientów istnieje druga opcja – paczka ekspresowa. Może dotrzeć ona do odbiorcy tego samego lub następnego dnia, nawet jeśli dana miejscowość mieści się za granicą (pomaga w tym transport drogą lotniczą).
Opakowanie przesyłki
Sposób zabezpieczenia paczki ma spore znaczenie. Tylko dobrze zapakowane przedmioty są w stanie przetrwać nienaruszenie transport. Firmy kurierskie często zwracają uwagę na to, jak została zapakowana i zabezpieczona dana przesyłka. Jeśli nadawca nie zadba o odpowiednie zabezpieczenia, kurier może odmówić przyjęcia paczki. Ponadto, jeżeli dany towar nie został zapakowany w karton (preferowane opakowanie) lub musi być specjalnie oznakowany (dotyczy to głównie etykiet ostrzegawczych dotyczących ostrzeżeń o sposobie przenoszenia, nakazów zachowania ostrożności, informacji o górnej i dolnej części paczki), firma kurierska najprawdopodobniej pobierze dodatkowe opłaty. Taka przesyłka może zyskać miano niestandardowej i wymaga specjalnego traktowania – nie może zatem zostać automatycznie posortowana w sortowni.
Cło i podatek. Ile kosztuje przesyłka kurierska poza granicami UE?
Za podniesienie finalnych kosztów przesyłki kurierskiej odpowiadają także cła i podatki. Konieczność ich opłacenia najczęściej spoczywa na barkach odbiorcy paczki. Takie kwoty płaci się tylko wtedy, gdy paczka dociera do innych krajów, nienależących do Unii Europejskiej. Według ogólnych zasad podatek płaci się wtedy, gdy wartość paczki będzie wyższa niż 22 euro, natomiast ocleniu podlegają przesyłki o wartości przekraczającej 150 euro.
Każda osoba, która wysyła daną paczkę poza granice Unii Europejskiej, musi koniecznie zapoznać się z przepisami celnymi danego państwa (do którego będzie doręczana przesyłka).
Jak prawidłowo i bezpiecznie zapakować przesyłkę kurierską?
Przesyłki kurierskie paskuje się zazwyczaj w pudełka kartonowe, koperty bąbelkowe i foliopaki. Przy wyborze każdego opakowania należ zwrócić uwagę na materiał i jakość wykonania, rozmiar. Zastanawiasz się, jak bezpiecznie pakować przesyłki kurierskie? Na początku zainwestuje w opakowania!
Pudełka kartonowe tworzy się z tektury falistej – 3-warstwowej, 5-warstwowej lub 7-warstwowej. Puste przestrzenie między przedmiotem, który wkłada się do opakowania, a krawędzią tektury powinien zostać zapełniony tzw. wypełniaczami do paczek. Dzięki nim podczas transportu produkt nie będzie zmieniał pozycji, przewracał się. Stanowią one jeden z gwarantów bezpieczeństwa danej przesyłki.
Najpopularniejsze wypełniacze do paczek to:
- folia bąbelkowa,
- foliowe lub papierowe poduszki powietrzne – charakterystyczne torebki, wypełnione spienionym powietrzem.
- chipsy ze styropianu – wykonane ze spienionego polistyrenu ESP.
Mniejsze i lżejsze przedmioty (np. książki, katalogi, dokumenty) można bezproblemowo zapakować do koperty bąbelkowej – chronionej dodatkowo od wewnętrznej strony amortyzującą folią bąbelkową. Wyróżnia się ona niską wagą, odpornością na wstrząsy i uderzenia, a także wytrzymałością, trwałością.
Dobrej jakości opakowania na przesyłkę kurierską – tylko w RAJA
Firma RAJA wyróżnia się na tle innych przedsiębiorstw z branży opakowaniowej. Przede wszystkim, wszystkie oferowane opakowania tekturowe i wypełniacze do pakowania przesyłek są w pełni ekologiczne i biodegradowalne. Klienci mogą przebierać wśród kartonów, kopert, tub kartonowych. Do najpopularniejszych akcesoriów do pakowania z RAJA należą m.in.:
- papier pakowy,
- papierowe taśmy samoprzylepne,
- kartonowe przywieszki,
- tekturowe narożniki zabezpieczające.
W przypadku kartonów najchętniej kupowane są pudełka kartonowe płaskie, długie, wzmacniane, z regulowaną wysokością, z automatycznym dnem. Zadowoleni klienci chwalą te ekologiczne produkty za mocne, solidne wykonanie.
Firma RAJA nieustannie zastanawia się, jak zoptymalizować fulfillment w e-commerce. Stara się, by wszyscy kupujący byli zadowoleni z procesu sprzedaży. W razie potrzeby daje możliwość zostawienia komentarza lub zapytania przez adres e-mail, lub formularz na stronie.