Niejednokrotnie zdarza się, że przesyłka kurierska zaginie w trakcie transportu – dotyczy to paczek w każdym rozmiarze, zarówno małych, jak i dużych. Warto przygotować się zawczasu na taką ewentualność i poznać najważniejsze etapy postępowania podczas poszukiwań. Co zrobić, gdy przesyłka nie dotarła do adresata?
Najczęstsze przyczyny zaginięcia przesyłki kurierskiej
Przesyłka kurierska może zaginąć z winy nieostrożnego kuriera lub problemów technicznych, np. nieczytelnej, odklejonej etykiety, listu przewozowego. Dlatego tak ważne jest, by kupować jedynie dobrej jakości, trwałe etykiety wysyłkowe – z czystym podłożem z odpowiedniego materiału, zabezpieczone folią lub taśmą. Dowiedz się, jak przygotować etykiety na paczki – ta wiedza z pewnością się przyda.
Zdarza się także, że wina leży po stronie nadawcy, który podał niepoprawny lub niepełny adres wysyłki (np. pomylona nazwa ulicy bądź brak kodu pocztowego).
W przypadku zamówień międzynarodowych istotną przyczyną zaginięcia paczek są również kłopoty ze cłem. O co dokładnie chodzi? Niektóre produkty można wwieźć do konkretnego kraju dopiero po przedstawieniu dodatkowej dokumentacji. Jeśli jej brakuje, sprawa się komplikuje.
Etykietowanie w RAJA – czego możesz oczekiwać?
Firma RAJA wyróżnia się na tle innych przedsiębiorstw z branży opakowaniowej. Cechuje ją proekologiczność i etyczne podejście do biznesu, klienta. Większość oferowanych produktów jest wyprodukowana z biodegradowalnych materiałów. Ponadto może pochwalić się bogatym asortymentem. Znajduje się tu cały dział powiązany z etykietowaniem w magazynach, firmach e-commerce.
Osoby zainteresowane mogą tu zakupić popularne etykiety ostrzegawcze czy etykiety samoprzylepne. Dostępne są również specjalne drukarki do etykiet, dzięki którym istnieje możliwość stworzenia własnych etykiet wysyłkowych.
Nie chcesz, by list przewozowy (i inne dokumenty), przyklejone do paczki, uległy zniszczeniu? RAJA poleca w tym wypadku przylgi i kapturki kurierskie, kieszenie samoprzylepne.
Co zrobić, jeśli przesyłka się opóźnia?
Kurierzy najczęściej dostarczają paczki dzień po nadaniu – to prawda. Nie powinieneś się jednak jeszcze niepokoić, jeśli przesyłka spóźnia się 2-3 dni. Dopiero po 3. dniu od nadania przesyłki kurierskiej można odczuwać zaniepokojenie. Co zrobić, gdy kurier zgubi przesyłkę? Najlepsza opcja to zgłoszenie zaginięcia paczki i złożenie reklamacji. Do kogo dokładnie?
Wiele zależy od tego, kto wysłał zaginioną przesyłkę – firma e-commerce czy osoba fizyczna? W pierwszym wypadku reklamację zgłasza sklep internetowy, nie klient. Transport odbywał się zgodnie z zapisami umowy między hurtownią a przewoźnikiem (kupujący nie był stroną porozumienia). Właściciele sklepów online nie muszą się kilkukrotnie zastanawiać, czy jakość dostawy w e-commerce ma znaczenie – odpowiedź jest twierdząca. Jeżeli firma kurierska nie będzie wywiązywać się z umowy (notoryczne zaginięcia przesyłek), przedsiębiorca może oczekiwać wysokiej rekompensaty.
Sytuacja wygląda inaczej, gdy przesyłkę nadała osoba fizyczna. Wtedy zarówno nadawca, jak i adresat ma prawo zgłosić reklamację bezpośrednio do firmy kurierskiej.
Zanim złożysz reklamację…
Na początku spróbuj zlokalizować swoją paczkę – np. poprzez numer śledzenia. Dzięki niemu masz dostęp do informacji, gdzie paczka była ostatnio w transporcie. Jeśli dane wskazują, że pakunek dotarł do celu, koniecznie zorientuj się, czy ktoś inny (rodzina, znajomi, sąsiedzi, współlokatorzy) przypadkiem nie odebrał paczki.
Sprawdź także swoją skrzynkę mailową. Możliwe, że – w natłoku codziennych obowiązków – przeoczyłeś informację o opóźnionej realizacji zamówienia lub nie zauważyłeś awizo w swojej przydomowej skrzynce pocztowej. Zobacz, czy nie masz żadnych nieodebranych połączeń – być może kurier dzwonił do Ciebie w celu poinformowania o zmienionym terminie dostarczenia przesyłki.
Jeśli wymienione czynności nie przyniosły żadnego rezultatu, zgłoś się do firmy kurierskiej (infolinia, e-mail, formularz na stronie internetowej). Pracownik, odebrawszy wszystkie istotne informacje do zgłoszenia, zapoczątkuje poszukiwania.
Gdzie i w jaki sposób zgłosić zaginięcie przesyłki?
Reklamację można złożyć osobiście – w punkcie obsługi klienta firmy kurierskiej, która realizowała usługę, bądź za pośrednictwem kanałów elektronicznych (e-mail, formularz na stronie danego operatora). Należy podać wszystkie istotne informacje, które umożliwią zidentyfikowanie paczki, m.in. dane osobowe, przedmiot zażalenia, datę i miejsce nadania przesyłki, datę skargi.
W każdej firmie kurierskiej proces zgłoszenia reklamacji może wyglądać niego inaczej – np. wykorzystane będą inne kanały.
Reklamacja za zaginioną przesyłkę w DPD, DHL i GLS
Jeśli paczkę zgubi kurier DPD, niezbędne jest złożenie stosownej reklamacji w formie pisemnej (list) lub drogą elektroniczną. Do zażalenia trzeba dołączyć wszystkie niezbędne elementy, informacje.
Podobnie wygląda to w przypadku przewoźników DHL i GLS. Na stronach internetowych każdej z tych dwóch firm kurierskich znajdują się odpowiednie formularze, w których należy zamieścić wszystkie niezbędne informacje.
Zgłoszenie zaginionej przesyłki w InPost
Jeżeli przesyłkę zgubi kurier InPost, nie zwlekaj ani chwili ze złożeniem stosownego zawiadomienia. Polecanym kanałem na reklamację jest kontakt na infolinii.
Co zrobić, gdy przesyłka nie dotarła? Reklamacja u kuriera Pocztex
Kurier Pocztex ma nieco inne zasady aniżeli poprzedni przewoźnicy. Najważniejszy jest termin zgłoszenia reklamacji – nie jest dowolny, osoba reklamująca ma na to 14 dni od daty nadania paczki. Zażalenie może zgłosić zarówno w formie pisemnej, ustnej, jak i elektronicznej.
Co zrobić, gdy kurier zgubi przesyłkę zagraniczną?
Procedura reklamacji, poszukiwań zaginionej paczki zagranicznej jest znacznie trudniejsza, bardziej zawiła aniżeli paczki krajowej. Przede wszystkim najlepiej od razu skontaktować się z infolinią danego przewoźnika. Przekaż konsultantowi numer śledzenia oraz informacje o zamówieniu. Pracownik przyjmie wszystkie informacje i rozpocznie dochodzenie.
Czym kończy się procedura reklamacji?
Efektem procedury reklamacji może być odnalezienie paczki lub – najczęściej – wypłata odszkodowania nadawcy przesyłki – dzięki temu sklep internetowy może później zwrócić klientowi pieniądze za zakupiony towar. Kwota rekompensaty, wypłacana przez przewoźnika, nie będzie jednak wyższa niż ta zadeklarowana podczas nadawania przesyłki (zwykle to nie więcej niż 500 zł). Większe kwoty wiążą się z wyższym kosztem wysłania paczki (doliczenie kosztów dodatkowego ubezpieczenia).
Pamiętaj również, że odszkodowanie nie przysługuje, jeśli w zaginionej paczce znajdowały się niedozwolone rzeczy. Zastanawiasz się, czego nie można wysłać kurierem? Istnieje grupa towarów wyłączonych z transportu, np. substancje psychoaktywne, broń palna, materiały łatwopalne. Niektórzy przewoźnicy robią wyjątki i pozwalają na transport określonego produktu – zawsze jednak przy zachowaniu zasad i środków bezpieczeństwa, wyłuszczonych w regulaminie.