Czasy, w których opakowania produktów miały na celu jedynie ochronę przed uszkodzeniem, dawno odeszły w niepamięć. Obecnie coraz więcej właścicieli firm zdaje sobie sprawę, że tego rodzaju elementy mogą stanowić skuteczny środek promocji, a także narzędzie do budowania przewagi na rynku. W jaki sposób? Dlaczego opakowanie produktu jest aż tak istotne?
Dobre opakowanie, czyli jakie?
Dobre opakowanie to przede wszystkim takie, które skutecznie zabezpiecza produkt w trakcie transportu. Warunki przewozu paczek bywają różne, właśnie dlatego kluczowy jest wybór odpowiedniego kartonu czy innej formy opakowania, która im sprosta i pozwoli dostarczyć zamówiony produkt w nienaruszonym stanie do odbiorcy.
Sama funkcjonalność to jednak nie wszystko. Współcześni konsumenci dużą uwagę zwracają także na wygląd opakowań czy wygodę ich użytkowania. W związku z tym, że konkurencja na rynku jest z roku na rok coraz większa, opakowania muszą przyciągać uwagę i skłaniać potencjalnych konsumentów do zakupu.
Czy opakowanie może działać jak reklama?
Producenci do promowania swoich towarów wykorzystują już nie tylko reklamy prasowe, telewizyjne czy internetowe, ale także opakowania. Wszystko to dlatego, że kartonowe lub plastikowe pudełka mogą przykuwać wzrok i zwracać uwagę, a tym samym skłaniać do zakupu. W końcu nierzadko wybieramy dany produkt tylko dlatego, że naszym zdaniem dobrze wygląda na półce, a jego opakowanie wygląda na solidne lub luksusowe.
Co więcej, opakowanie może być nie tylko czynnikiem promującym określony artykuł, ale także stanowić wizytówkę przedsiębiorstwa i być jednym z elementów brandingu. Zdarza się też, że uwiarygodniają filozofię marki, np. gdy określa się ona jako ekologiczna, to logicznym wyborem są wówczas opakowania kartonowe i ograniczenie stosowania plastiku.
Co wpływa na atrakcyjność opakowania?
Na atrakcyjność opakowania wpływają różne czynniki. Co się do nich zalicza?
- Kolorystyka – dobrze dobrana kolorystyka może znacząco zwiększyć atrakcyjność opakowania. Najczęściej wykorzystuje się barwy wyraziste i kontrastowe, które pozwalają wyróżnić towar na tle innych artykułów na sklepowych półkach. Zarówno kolorystyka, jak i kształt powinny harmonijnie współgrać z budową i wielkością produktu, wywołując pozytywne doznania wizualne i stanowić impuls do zakupu dla klienta. Ostatnio można zauważyć jednak zwrot ku rozwiązaniom minimalistycznym. Często to właśnie jasne barwy i proste grafiki stają się bardziej zauważalne.
- Kształt – nietypowy kształt opakowania może przyciągnąć uwagę klienta i zainteresować go produktem. Unikalność kształtu może zwiększyć rozpoznawalność marki i wyróżnić ją na tle konkurencji. Dobrym przykładem są produkty higieniczne dla dzieci, np. szampony, które często przypominają ulubione pluszaki.
- Etykieta – czytelna, estetyczna etykieta z klarownymi informacjami na temat produktu jest kluczowa dla konsumentów. Etykieta powinna zawierać istotne informacje, takie jak skład, czy instrukcje użytkowania.
- Materiały zastosowane przy produkcji – klienci coraz częściej zwracają uwagę na rodzaj materiałów, z których wykonane są opakowania. Dlaczego warto wybrać kartony i opakowania ekologiczne? Ekologiczne opakowania, takie jak woreczki materiałowe czy klasyczne kartony, zyskują coraz większą popularność, szczególnie wśród świadomych konsumentów, ponieważ zmniejszają liczbę odpadów.
- Zamieszczone symbole i zdjęcia – umieszczenie na opakowaniu wybranych symboli lub zdjęć może wzbudzić zaufanie klienta i przekonać go do zakupu produktu. Także nadruki bywają atrakcyjne wizualnie. Sam projekt opakowania ma zatem duże znaczenie.
Solidne opakowanie to podstawa
Estetyka opakowania bez wątpienia jest ważna. Nawet najładniejsze opakowanie nie zostanie jednak docenione, gdy nie spełnia swojej funkcji. Przede wszystkim musi więc ono zapewniać dobre zabezpieczenie towaru.
Opakowanie powinno skutecznie chronić produkt przed uszkodzeniami mechanicznymi, wstrząsami oraz innymi czynnikami, które mogą wpłynąć na jego wygląd i funkcjonalność. Nawet najwyższej jakości produkt może stracić swoją wartość, jeśli zostanie uszkodzony w transporcie lub podczas przechowywania. Solidne opakowanie, zaprojektowane z myślą o ochronie produktu, minimalizuje ryzyko uszkodzeń.
Co jednak istotne, dobre opakowanie nie tylko chroni produkt przed uszkodzeniami, ale także przedłuża jego trwałość. Odpowiednio zaprojektowane opakowanie może zmniejszyć kontakt produktu z powietrzem, światłem i wilgocią, co w efekcie wydłuża okres przydatności do spożycia lub użytkowania produktu.
Łatwość obsługi opakowania też ma znaczenie. Opakowanie, które trudno jest otworzyć bądź znacznie utrudnia dostęp do produktu, zostanie ocenione negatywnie.
Przeczytaj też: Rodzaje i przeznaczenie kartonów wysyłkowych!
Opakowanie produktu ma znaczenie!
Nie ma wątpliwości, że opakowanie produktu ma znaczenie. Współczesne trendy w projektowaniu opakowań kładą coraz większy nacisk na równowagę między estetyką a funkcjonalnością. Opakowania, które są zarówno atrakcyjne wizualnie, jak i skutecznie zabezpieczające produkt, mają większe szanse na przyciągnięcie uwagi klientów i zbudowanie lojalności wobec marki.