jak-budowac-relacje-z-klientami

Jak budować relacje z klientami?

6 min. lektura 11 lipca 2023

Budowanie relacji z klientami (pozytywnych) jest fundamentalnym elementem w sprzedaży. To długotrwały proces, który zmierza do osiągnięcia wzajemnego zaufania (między konsumentem a firmą e-commerce). Nie da się tego nauczyć podczas jednego spotkania biznesowego. Nie nauczą Cię tego również szkolenia z technik sprzedaży, manipulacji. Co należy zrobić, by przyciągnąć i zachować przy sobie klienta?

Jak budować relacje z klientami? Punkt pierwszy: bądź ekspertem

Klienci nie oczekują dzisiaj sprzedawcy czy przedstawiciela handlowego, który zajmuje się jedynie składaniem oferty. Współcześnie liczy się wiedza, kompetencje. Firma e-commerce (zarówno sklep stacjonarny, jak i internetowy) ma sprawiać wrażenie – i być – zbudowana na pasji oraz kwalifikacjach. Chcesz być wiarygodny? Musisz być ekspertem.

Obszerna wiedza pracowników sklepu internetowego wpłynie pozytywnie na budowanie relacji z klientami. Dobry pracodawca musi zatem zadbać o wyedukowanie pracobiorców – nie mogą oni przekazywać nieprawdziwych informacji. Do zakupu zachęcają różne środki komunikacji.

Jak budować relacje z klientami? Punkt drugi, profesjonalna obsługa klienta

Obsługa klienta to czynnik, który odgrywa ogromną rolę w działaniach sprzedażowych. Miłe, indywidualne podejście do osoby kupującej jest pierwszym krokiem do sukcesu – konsument zaczyna być zaintrygowany ofertą firmy e-commerce. Nawet jeśli nic nie kupi, może opowiedzieć znajomym (potencjalnym klientom) o marce – poszerza się krąg zainteresowanych osób.

W przypadku sklepów internetowych nie można oczekiwać bezpośredniego kontaktu, twarzą w twarz. To nie tragedia! Spójna wizualnie strona internetowa, intuicyjny interfejs oraz kontakt do konsultanta, który udzieli porady, wskazówek – to elementy, które wpływają na zainteresowanie klienta. Warto postawić na kilka rodzajów komunikacji, czyli:

  • wiadomość e-mail,
  • telefon,
  • komunikatory internetowe.

Programy lojalnościowe – kolejny sposób na budowę relacji z klientem

Klienci uwielbiają promocje – wiadomo to nie od dziś. Prowadzenie sklepu internetowego daje wiele możliwości – warto wprowadzać programy lojalnościowe, zachęcające klienta do zakupu czy ponownego odwiedzenia strony. Najpopularniejsze programy lojalnościowe to gratisy, rabaty (np. na kolejne zakupy), członkostwo w klubie.

Dobry pomysł na biznes. Postępuj etycznie

Współcześnie przykłada się coraz większą wagę do etycznych działań, które zmierzają do poprawy (choć minimalnie) świata. Przykładem jest ekologia. Wielu klientów zwraca uwagę na to, czy dany sklep internetowy działa z dbałością o środowisko – dotyczy to nie tylko oferowanych produktów, ale i materiałów wykorzystywanych przy wysyłce, np. opakowań. Taka myśl jest bliska firmie RAJA.

Jak budować relacje z klientami w branży e-commerce?

Wszystkie wymienione argumenty obracają się wokół – niewyartykułowanego jeszcze – pytania, jak personalizować zamówienia w dostawie. Na pozytywne relacje z klientami w branży e-commerce (a także opakowaniowej) wpływa nie tylko wygląd przesyłki, ale i wysoka jakość oferowanych produktów, tj. opakowań, wypełniaczy do paczek, różnych folii. Liczy się również ostateczne zabezpieczenie wysyłanych paczek. Prawidłowe zapakowanie przesyłki i wybór wysokiej jakości opakowań, dodatków – to coś, czego nie należy bagatelizować. Pamiętaj, że klient ma namacalny, rzeczywisty kontakt ze sklepem internetowym dopiero podczas odbioru paczki od kuriera. Jeśli dotrze do niego podniszczona, nieprawidłowo zabezpieczona przesyłka z uszkodzoną zawartością – będzie oczekiwał rekompensaty i najprawdopodobniej już nigdy nie skorzysta z usług danego sklepu online.

Jak zapakować paczkę? Sposób na budowę relacji z klientem

Podczas pakowania przesyłki zwróć – przede wszystkim – uwagę na wielkość pudełka kartonowego. Opakowanie ma być nie tylko trwałe i wytrzymałe, ale też dobrze dopasowane do zawartości. W przypadku mniejszych przedmiotów wykorzystaj koperty bąbelkowe, foliopaki. Listy i dokumenty wysyłaj w kopertach firmowych.

Bardzo istotnym elementem, który powinien znaleźć się w każdej większej paczce, jest wypełniacz do paczek, np. flopak, skropak, SizzlePak, ekologiczne poduszki powietrzne, papier pakowy. Niezaprzeczalnie najpopularniejszym produktem do wypełniania wolnych przestrzeni w przesyłce jest jednak folia bąbelkowa. Ma doskonałe właściwości amortyzujące. Chroni przed wilgocią, uszkodzeniami mechanicznymi. Poleca się ją szczególnie przy zabezpieczaniu kruchych i delikatnych przedmiotów.

Każdy karton musi zostać odpowiednio, szczelnie zaklejony taśmą klejącą (np. taśmą pakową). Zajmij się wszystkimi szczelinami, obklej boki i narożniki. Jeśli wysyłany przedmiot może ulec zniszczeniu w przypadku kontaktu z wilgocią (nie da się tego wykluczyć, transport kurierem odbywa się w różnych warunkach), lepiej owinąć karton tzw. folią stretch (czarną, kolorową, transparentną). Aby poinformować kuriera o delikatnej zawartości paczki, wystarczy nakleić na tekturowym opakowaniu etykietę ostrzegawczą, np. „Uwaga, szkło!”, „Góra/Dół”, „Fragile”. Owe naklejki stanowią wyraźną informację, że wszystkie osoby, które obcują z przesyłką, powinny obchodzić się z nią ostrożnie.

Opakowania personalizowane – zachwyć klienta, zdobądź jego aprobatę

Doskonałym sposobem na budowanie trwałej i pozytywnej relacji z klientami jest wykorzystanie spersonalizowanych kartonów, taśm pakowych. Ładnie zapakowana i odpowiednio zabezpieczona przesyłka, zwieńczona logiem sklepu, z pewnością zapadnie kupującemu w pamięć.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Poznaj zasady personalizacji w e-commerce, które cieszą klientów.

Personalizacja opakowań firmowych – niech świat pozna Twoją firmę

Wiele marek decyduje się zostawić swój ślad na przesyłkach – zlecają nadrukowanie logo firmy, charakterystycznego symbolu lub napisu itd. Dowiedz się, dlaczego warto zainwestować w paczki z logo firmy?

Personalizowane opakowania to nie tylko pudełka kartonowe o różnej wielkości, rodzaju, kształcie. Pięknie wygrawerowane logo firmy może pojawić się na torbach i torebkach foliowych, woreczkach foliowych, kopertach wysyłkowych, kopertach firmowych, kieszeniach samoprzylepnych. Co ciekawe, nawet niezbędne akcesoria do pakowania (dyspenser, taśma klejąca) mogą zostać ozdobione logo lub inną informacją kojarzącą się jednogłośnie z daną marką.

Personalizacja zamówień – czas na prezenty

Personalizacja zamówień w e-commerce obejmuje również możliwość zakupu ozdobnych, świątecznych torebek prezentowych, eleganckich, dekoracyjnych pudełek na prezent bądź papieru ozdobnego (błyszczącego lub metalizowanego).

Sklep RAJA to idealne miejsce na odkrycie oryginalnych ozdobnych opakowań na prezenty. W przypadku papieru ozdobnego najpopularniejsze odmiany to: wersja Carmelia i Stella, w paski i kropki. Jeżeli chodzi o folię metalizowaną, masz do wyboru 3 opcje kolorystyczne – przezroczysta, błyszcząca, różnobarwna. W przypadku pudełek na prezent najpopularniejsze odmiany to opakowania zamykane na magnez czy składane z satynową wstążką. Torebki prezentowe można wyposażyć w ozdobny sznurek, kokardę.

Nie zapominaj również o subtelnych dodatkach do udekorowania prezentu, np. kokardkach, taśmach, rafii naturalnej, wstążkach.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *





 

Najpopularniejsze tematy