Sprzedaż towarów przez internet wymaga nawiązania współpracy z firmami kurierskimi, które zajmą się odbieraniem i dostarczaniem przygotowanych przesyłek. Alternatywą bezpośredniej współpracy z kurierami jest outsourcing usług logistycznych, który może być zrealizowany w ramach modelu Fulfillmentu. Chcesz dowiedzieć się, jak nadać paczkę kurierem w firmie? Przedstawiamy kompleksowy poradnik, który pomoże Ci zrozumieć, jak szybko nadawać paczki przy pełnej optymalizacji kosztów logistycznych.
Usługi kurierskie a firma e-commerce
Prowadząc własny biznes w branży e-commerce, musisz mieć na uwadze to, że podpisanie umowy z firmą przewozową będzie niezbędne. Tylko w ten sposób zaczniesz realizować wysyłkę towarów na szeroką skalę. Brak umowy najczęściej wiąże się z tym, że koszty realizacji transportu będą znacznie wyższe, a dodatkowo nigdy nie będziesz mieć gwarancji, że kurier pojawi się w wyznaczony dzień odbioru przesyłki z magazynu.
Jeśli chcesz szybko rozwijać swój biznes e-commerce i proponować swoim klientom jak najlepsze ceny transportu przesyłek w ramach złożonych zamówień, koniecznie zdecyduj się na współpracę z rzetelną firmą kurierską. To w dzisiejszych czasach podstawa, szczególnie jeśli chodzi o handel przez internet.
Uwaga! Alternatywą dla podpisywania umowy z przewoźnikiem lub przewoźnikami (tak, możesz mieć ich kilku) jest outsourcing usług logistycznych. W tym przypadku nie musisz mieć własnego magazynu z towarami, a obsługą zamówień i zwrotów zajmuje się zewnętrzna firma outsourcingowa, np. w ramach modelu współpracy Fulfillment.
Jak nadawać paczki u kuriera? Od czego zacząć?
Zanim zaczniesz współpracować z firmą kurierską, musisz poznać podstawowe zasady działania usług przewozowych. Każdy przewoźnik ma inne procedury logistyczne, które musi zrealizować w celu finalizacji operacji doręczenia przesyłki do odbiorcy.
Dla przykładu: jako firma e-commerce możesz nadawać paczki do Paczkomatów InPost. To jednak wymaga znajomości wymiarów paczek do paczkomatów. W przeciwnym razie mogłoby się okazać, że przygotowana przesyłka nie zmieści się do komory wysyłkowej, a przedsiębiorstwo poniesie dodatkowe koszty
Jak nadać paczkę kurierem w firmie e-commerce i o czym nie można zapomnieć? Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych wskazówek.
- W pierwszej kolejności wybierz firmę kurierską. To gwarancja udanej współpracy, rozsądnych cen transportu oraz bezproblemowego doręczenia przygotowanej przesyłki. Na rynku obecnie działa wiele firm przewozowych, np. InPost, DHL, UPS, FedEx, DPD. Zanim podpiszesz długoterminową umowę współpracy, weź pod uwagę: cenę nadania paczki, limity wagowe i gabarytowe przesyłek oraz opinie zadowolonych klientów.
- Przygotuj przesyłkę tak, aby spełniała wymogi techniczne stawiane przez firmę kurierską. Warto też przeanalizować warunki umowy i regulamin przewoźnika. Niektóre firmy zabraniają wysyłki towarów płynnych, które mogłyby ulec uszkodzeniu podczas transportu.
- W trakcie zamawiania kuriera postaraj się ustalić termin i godzinę odbioru przesyłki tak, aby mieć pewność, że paczka na pewno zostanie przygotowana na czas.
- Wydaj przygotowaną przesyłkę kurierowi, pamiętając jednocześnie o tym, aby poprosić o podpisanie raportu transportowego. To dokument, który stanowi zabezpieczenie dla sklepu internetowego w razie zaginięcia lub uszkodzenia przesyłki w transporcie.
Firmy kurierskie realizują transport paczek na terenie kraju najczęściej w czasie do 2 dni roboczych, niezależnie od regiony Polski. Zagraniczne paczki podróżują nieco dłużej, a wynika to głównie z odległości, którą musi pokonać paczka przez poszczególne punkty przeładunkowe.
Chcesz upewnić się, że wysyłane paczki zostaną zawsze bezpiecznie dowiezione na miejsce? Pamiętaj, że wysyłka niektórych przedmiotów wiąże się z tym, że nawet po ich uszkodzeniu nie otrzymasz należnego odszkodowania.
Aby uniknąć takich sytuacji, warto sprawdzić, czego nie można wysyłać kurierem. To najczęściej takie przedmioty, jak: płyny, chemikalia, alkohol i inne produkty, które mogą ulec uszkodzeniu i zniszczyć nie tylko zawartość paczki, ale także jej zewnętrzne opakowanie.
Usługi firm kurierskich – jak wybrać najlepszą firmę do współpracy?
Zanim zdecydujesz się na podpisanie umowy z przewoźnikiem, koniecznie przeanalizuj dokładnie warunki współpracy. Parametry, które determinują opłacalność podpisania umowy z przewoźnikiem to:
- cena usług kurierskich – chodzi tu przede wszystkim o jednostkowe koszty za realizację transportu pojedynczej przesyłki,
- czas dostawy – każda firma kurierska wskazuje na orientacyjny czas dostawy przesyłek na terenie Polski i poza granicę kraju,
- usługi dodatkowe – tutaj warto zwrócić uwagę na opcję doręczenia paczek w weekendy i święta, sposób śledzenia transportu,
- oceny klientów – to rzetelne źródło informacji, które pomoże Ci podjąć decyzję, czy warto nawiązać współpracę z wybranym przewoźnikiem.
Kluczowym determinantem opłacalności współpracy z konkretną firmą kurierską jest także poziom obsługi klienta. W przypadku relacji biznesowych przewoźnik powinien udostępniać wiele form kontaktu, tak, aby sklepy internetowe i inne firmy korzystające z usług kurierskich mogły bezproblemowo kontaktować się z obsługą w razie jakichkolwiek problemów z przesyłkami.
Niektóre firmy kurierskie mają określone wymogi odnośnie do tego, jak powinny być zapakowane paczki, a także odnoszące się do maksymalnych gabarytów przesyłek.
Jeśli chcesz mieć pewność, że przygotowywane paczki zostaną zawsze odebrane przez przewoźnika, zainwestuj w sprawdzone opakowania kartonowe – pudełka. Te dostępne w RAJA występują w standardowych rozmiarach akceptowanych przez większość firm kurierskich w Polsce.
Jak zamówić kuriera w firmie? Krok po kroku
Proces realizacji zamówień w sklepie internetowym ściśle łączy się ze zlecaniem transportu przez firmę przewozową. Jeśli przedsiębiorstwo ma podpisaną stałą umowę na odbiór przesyłek z magazynu firmowego, wystarczy:
- Stworzyć zlecenie transportowe w systemie przewoźnika.
- Wygenerować list przewozowy po wcześniejszym podaniu danych odbiorcy przesyłki
- Wydrukować etykietę transportową.
- Okleić paczkę etykietą w widocznym miejscu.
- Wydać paczkę kurierowi, który pojawi się w magazynie celem odbioru przygotowywanych przesyłek.
Z wiedzy jak nadawać paczki u kuriera powinien skorzystać każdy przedsiębiorca, który działa w branży e-commerce lub po prostu realizuje sprzedaż towarów na odległość. Procedury związane z usługami firm kurierskich są proste – wystarczy podpisana umowa biznesowa i dostęp do portalu przewoźnika.
Uwaga! Wygenerowane etykiety przewozowe warto umieścić w przylgach i kangurkach kurierskich. Te dodatkowo zabezpieczają list przewozowy przed wilgocią i uszkodzeniami.
Podsumowując: współpraca z firmą kurierską jest niezbędna, jeśli prowadzisz działalność gospodarczą i na co dzień wysyłasz kilkanaście, kilkadziesiąt czy nawet kilkaset paczek z towarem. Przed podpisaniem umowy z przewoźnikiem dowiedz się, co wpływa na koszt przesyłki kurierskiej. Dzięki temu łatwiej ocenisz czy zaproponowane warunki współpracy są korzystne dla Twojej firmy.