Jak często wybierasz produkt tylko dlatego, że dobrze prezentuje się na sklepowej półce? Takich sytuacji jest całe mnóstwo. Jedne opakowania przemawiają do nas bardziej, inne mniej. Nic więc dziwnego, że marki dwoją się i troją, aby zaprojektować nowoczesne i estetyczne opakowania, które pozwolą wyróżnić ich produkty. Przekonaj się, że ta strategia może mieć znaczące odbicie w decyzjach zakupowych klientów.
Opakowanie produktu buduje pierwsze wrażenie
Pierwsze spojrzenie na opakowanie to kluczowy moment, który może zadecydować o dalszym procesie zakupowym. Atrakcyjne opakowanie przyciąga uwagę klienta, buduje zainteresowanie produktem i sprawia, że produkt wyróżnia się na półce sklepowej.
Co ma istotne znaczenie w budowaniu pierwszego wrażenia w kontekście opakowań?
- Kolorystyka i design – kolorowe i estetyczne opakowania przyciągają uwagę konsumentów na półce sklepowej. Dobrze dobrana kolorystyka i design mogą wzbudzić pozytywne emocje.
- Logo i branding – wyraźne i rozpoznawalne logo oraz marka budują zaufanie i lojalność konsumentów.
- Materiał opakowania – opakowania wykonane z ekologicznych materiałów mogą zwrócić uwagę konsumentów dbających o środowisko.
- Kształt – opakowania o nietypowym kształcie sprawiają, że produkt staje się łatwo dostrzegalny.
Warto jednak pamiętać, że konsumentom zależy nie tylko na wyglądzie opakowania informacjach, ale także na praktyczności i wygodzie jego użytkowania. Wygodne i ergonomiczne opakowanie ułatwia przechowywanie i korzystanie z produktu, co wpływa na zadowolenie konsumenta. Podobnie, jak łatwość otwarcia produktu.
Psychologia kolorów – kluczowy element projektowania opakowań
Kolorystyka odgrywa kluczową rolę w procesie projektowania opakowań, stanowiąc dodatkowy bodziec, wzmacniający decyzję o wyborze danego produktu. Jak to możliwe? Wystarczy, że pomyślisz o wybranych grupach produktów, a szybko to dostrzeżesz.
Kolor biały oraz niebieski często kojarzony jest z czystością, dlatego też stosuje się go powszechnie w produktach, takich jak pasta do zębów czy środki czystości. W przypadku środków czyszczących pojawia się kolejny aspekt kojarzenia kolorów, mianowicie barwa oznaczająca zapach danego preparatu. Przykłady są Ci z pewnością dobrze znane: żółty – cytryna, niebieski – morska bryza, zielony – mięta itp.
Istnieje ogromna ilość segmentów kolorystycznych, które można wykorzystać na korzyść produktu. Złoto nie od dziś kojarzone jest z bogactwem, dobrze więc sprawdzi się przy produktach premium. Podobnie zresztą jak czerń, która podkreśla tajemniczość i wyjątkowość. Z kolei czerwień zestawiana jest z energią.
Tekstura opakowania – czy ma znaczenie?
Pierwszym kontaktem z danym produktem najczęściej są właśnie opakowania, dlatego warto zadbać o ich dotykową atrakcyjność. Prostym przykładem może być podział opakowań na te przeznaczone dla kobiet i mężczyzn. W przypadku kobiet możemy spodziewać się tekstur gładkich lub miękkich w dotyku, które wzbudzają pozytywne emocje i zwiększają atrakcyjność produktu. Natomiast w przypadku mężczyzn wykorzystywane są częściej „mocniejsze” tekstury, kojarzone z wytrzymałością i solidnością.
Trzymając produkt, a dokładniej opakowanie z produktem w rękach, pamiętać warto, że psychologicznie częściowo czujemy się jak jego właściciel. Ten aspekt może być silnym bodźcem, który zadecyduje o zakupie. Jeśli opakowanie wydaje się zbyt delikatnie lub nietrwałe to może spowodować rezygnację z zakupu produktu.
Solidne opakowanie pomaga też zapobiegać zwrotom towarów w e-commerce z uwagi na fakt, że lepiej chroni produkt podczas transportu.
Aspekt ekologiczny opakowania na wagę złota
Aspekt ekologiczny opakowań stał się dzisiaj priorytetem dla wielu konsumentów. Co więcej, wymóg segregowania śmieci sprawia, że opakowania złożone z kilku materiałów są dla większości klientów problematyczne, przez co zaczynają ich unikać.
Ponadto, w miarę jak klienci stają się bardziej świadomi wpływu opakowań na środowisko, coraz częściej poszukują ekologicznych rozwiązań. Dlatego właśnie opakowania plastikowe mogą zniechęcić do zakupu, zwłaszcza jeśli produkt konkurencyjny posiada opakowanie ekologiczne.
Potwierdzają to też badania przeprowadzone przez Nielsen, które wykazały, że aż 73% konsumentów jest gotowych zapłacić więcej za produkty, które są opakowane w sposób przyjazny dla środowiska. Tego głosu nie można więc ignorować.
Pamiętaj, że opakowania wpływają na decyzje zakupowe!
Pamiętaj, że opakowania nie tylko chronią produkt, ale stanowią też kluczowy element strategii marketingowej, który może zadecydować o sukcesie na rynku. Kolorystyka, tekstura, ekologiczność – to wszystko ma znaczenie i może wpłynąć na ostateczny wybór. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii, opakowania stają się coraz bardziej interaktywne i innowacyjne, co dodatkowo zwiększa ich wpływ na decyzje zakupowe. Dlatego producenci powinni stale dążyć do doskonalenia opakowań, starając się zrozumieć oczekiwania i preferencje klientów.
Być może zainteresuje Cię też: Co wpływa na koszt przesyłki kurierskiej?