Wymiana opon z zimowych na letnie (i odwrotnie) to niepisany obowiązek każdego kierowcy. Część z właścicieli pojazdów decyduje się zamienić ogumienie w serwisach wulkanizacyjnych. Ostatnio coraz popularniejszą opcją staje się także wysyłka opon kurierem. To wygodne i tanie rozwiązanie, które ceni sobie wielu kierowców. Pozostaje zatem zadać pytanie: jak wysłać opony kurierem? Przyjrzyjmy się każdej z najpopularniejszych firm kurierskich.
Jak wysłać opony kurierem? Przygotowania
Opony, które zostaną wysłane kurierem, muszą wpierw zostać odpowiednio przygotowane, zapakowane (większość firm kurierskich ma swoje wytyczne co do tego zadania). Ogumienie powinno być także suche, dokładnie wyczyszczone. Jeśli chodzi o zasady wysyłki opon kurierem, nie należy tego bagatelizować. Poznanie i przestrzeganie reguł uchroni paczkę przed zakwalifikowaniem jako przesyłkę niestandardową lub odmową przyjęcia do transportu.
Wytyczne co do przygotowania ogumienia do wysyłki są jednak różne w każdej firmie kurierskiej. Najpopularniejsi kurierzy, na których warto zwrócić uwagę, to DPD, DHL, FedEx, Pocztex, UPS, InPost. W każdej ze znanych firm kurierskich paczki muszą przedrzeć się przez sortownie i magazyny, gdzie wykorzystuje się różne sprzęty i akcesoria optymalizujące pracę na magazynie.
Wysyłka opon kurierem DPD – jak to wygląda?
DPD jest firmą kurierską o jasno sprecyzowanych zasadach pakowania opon. Krajowa wysyłka opon kurierem wygląda niemal identycznie jak wysyłka międzynarodowa. Przede wszystkim DPD wymaga, by każda opona została zapakowana pojedynczo, owinięta szczelnie taśmą (owijką). Ponadto na każdym z ogumień musi być naklejona etykieta – tak, aby kod kreskowy znajdował się na rancie opony. Na taśmie nie mogą pojawić się żadne zgięcia i pofalowania (zwłaszcza w obrębie kodu kreskowego).
Inaczej sprawa prezentuje się w przypadku wysyłki felg, kół. Felgi należy potraktować z wyjątkową ostrożnością – powinieneś zapakować je pojedynczo (ewentualnie po dwie sztuki) w kartony tekturowe z dodatkowym zabezpieczeniem w środku. Koła pakuje się podobnie (maksymalnie po jednej sztuce na przesyłkę). Jeśli w paczce znajduje się koło, kurier DPD traktuje je jako przesyłkę niestandardową.
Jak zapakować opony do wysyłki kurierem DHL?
Firma kurierska DHL również ma jasno określona zasady dotyczące tego, jak wysłać opony kurierem. O klasyfikacji ogumienia jako przesyłkę standardową lub niestandardową decyduje ich średnica i waga. Pojedyncza opona o średnicy mniejszej lub równej 60 cm oraz wadze nie większej niż 31,5 kg może stać się paczką standardową. Jeśli przesyłka składa się z dwóch opon, jest automatycznie klasyfikowana jako niestandardowa.
Jak zapakować opony do wysyłki według firmy kurierskiej DHL? Istnieją cztery metody prawidłowego przygotowania paczki z ogumieniem – jeśli nie zastosujesz się do nich, przesyłka zostanie potraktowana jako niestandardowa lub nieprzyjęta do transportu. Muszą o tym pamiętać nie tylko osoby fizyczne, ale i firmy wysyłkowe, zajmujące się sprzedażą opon. Takie przedsiębiorstwa kładą duży nacisk na sprawne akcesoria, maszyny do pakowania, folie stretch i akcesoria do paletyzacji. Tutejsi zarządcy są świadomi, że odpowiedni dobór sprzętu magazynowego ma znaczenie.
Transportowana opona może być bez opakowania. Taki przedmiot jest jedynie oklejony taśmą klejącą, na której znajduje się etykieta adresowa – umieszczony na niej kod kreskowy musi znajdować się na rancie ogumienia oraz być widoczny od strony otworu na felgę.
Inny sposób pakowania opony to umieszczenie jej w kartonie lub zakrycie górnej i dolnej powierzchni pokrywami kartonowymi. Taką konstrukcję zabezpiecza się taśmą polipropylenową, która uniemożliwia wysunięcie się ogumienia. Klasycznie – etykieta adresowa powinna znajdować się na największej powierzchni pakunku.
Opony (jedną lub dwie) – zgodnie z wytycznymi DHL – można zapakować także w folię stretch, która stworzy bardzo wytrzymałą warstwę. Nie może tutaj zabraknąć także etykiety adresowej.
Ostatni sposób dotyczy dwóch opon zapakowanych razem. Takie ogumienia muszą być połączone ze sobą taśmą polipropylenową przynajmniej w trzech miejscach, a także – dodatkowo – owinięte taśmą klejącą lub zapakowane w opakowanie kartonowe. Kod kreskowy z etykiety adresowej powinien – tradycyjnie – znajdować się na rancie opony lub być widoczny na największej przestrzeni opakowania tekturowego.
Jak wygląda wysyłka opon kurierem Pocztex?
Firma kurierska Pocztex to kolejne przedsiębiorstwo, które ma jasno sprecyzowane zasady odnośnie do tego, jak wysłać opony kurierem. Ogumienie powinno być pakowane pojedynczo (przesyłka standardowa) lub podwójnie, ułożone jedna na drugiej (przesyłka niestandardowa). Takie paczki należy owinąć taśmą. Jeśli chodzi o etykietę adresową, zasady są niemal identyczne co w pozostałych firmach kurierskich:
- kod kreskowy na rancie opony (ewentualnie bieżniku),
- etykieta naklejona tak, by nie pojawiły się na niej wgłębienia lub zniekształcenia, zwłaszcza w obrębie kodu kreskowego.
Jak wysłać opony kurierem FedEx?
Jak zapakować opony do wysyłki według firmy kurierskiej FedEx? Owo przedsiębiorstwo również nie zbagatelizowało kwestii wytycznych pakowania opon. Jako przesyłka standardowa będą zatem uznane tylko opony do samochodów osobowych, dostawczych, innych pojazdów do 17 cali. Takie egzemplarze pakuje się pojedynczo lub podwójnie (przy założeniu, że łączna waga nie przekroczy 35 kg).
Wymogi firmy kurierskiej FedEx są wyraźne – istnieją cztery podstawowe sposoby zapakowania opon do wysyłki. Pierwszy z nich polega na wykorzystaniu okrągłych pokryw kartonowych, którymi zakrywa się górną i dolną część ogumienia. Kawałki tektury należy dodatkowo zabezpieczyć i przymocować taśmą polipropylenową (nie można zasłaniać etykiety adresowej).
Innym polecanym sposobem jest pojedynczy pas kartonowy, za którego pośrednictwem owija się oponę (klasycznie zabezpieczając wszystko taśmą polipropylenową).
Wysyłka opon kurierem wiąże się z często wykorzystaniem gładkiej folii termokurczliwej, umożliwiającej szybkie i sprawne sortowanie przesyłki przez przenośnik automatyczny. W tym wypadku etykieta adresowa powinna być naklejona na ostatniej warstwie folii, koniecznie, na zewnętrznej krawędzi ogumienia.
Niektórzy polecają folię stretch, wyróżniającą się wyjątkową odpornością na rozdarcia, uszkodzenia mechaniczne. Powinna ona pokrywać przynajmniej ¾ powierzchni ogumienia. Wybierając taki sposób pakowania, nie należy także zapominać o pozostawieniu w folii otworów, które ułatwią przenoszenie opony. Etykieta adresowa powinna być tutaj naklejona na płasko.
Jak zapakować opony do wysyłki kurierem UPS?
Firma kurierska UPS ma zgodne zasady co do tego, jak zapakować opony do wysyłki – w każdym wypadku będzie to traktowane jako przesyłka niestandardowa. Zapakowanie jest w tym wypadku bardzo proste – wystarczy przykleić szeroki pas taśmy samoprzylepnej przez środek ogumienia, a następnie całą konstrukcję owinąć tak, by taśma przykleiła się do siebie. Etykieta adresowa powinna być przymocowana – w przeciwieństwie do wytycznych w innych firmach kurierskich – na bieżniku opony, zaklejona przezroczystą taśmą klejącą.
Jak wysłać opony kurierem InPost?
Firma kurierska InPost również stworzyła kilka wytycznych dotyczących przygotowania paczki z ogumieniem do wysyłki. Przede wszystkim opony należy zapakować w tworzywo pakunkowe, np. folię stretch. W jednej przesyłce mogą być maksymalnie tylko dwie opony (do rozmiaru 15 cali, bez felg). Jeśli w paczce znajdują się felgi lub opony o rozmiarze większym niż 15 cali, trzeba wszystko pakować pojedynczo. Wymiary przewożonej opony nie mogą być jednak dowolne. Jeżeli nie przekroczą 20 cali, paczka może być uznana za przesyłkę standardową. W innym wypadku – to paczka niestandardowa.
Jak zapakować opony do wysyłki? Najlepsze opony i akcesoria w Raja
W ofercie RAJA można odnaleźć wiele różnych rodzajów przyborów, akcesoriów, folii i kartonów do pakowania paczek. Najchętniej kupowany typ produktu to wytrzymałe i odporne na wstrząsy kartony fasonowe. Opakowania RAJA to gwarancja trwałości. Wszystkie produkty są ekologiczne, biodegradowalne, co stanowi wielką zaletę. Firmy wysyłkowe, które zajmują się sprzedażą opon, znajdą tu wszystko, czego potrzebują.