konfekcjonowanie-towaru-co-to

Konfekcjonowanie towaru – co to jest?

7 min. lektura 20 lipca 2023

Konfekcjonowanie towaru. Co to znaczy? Najprostsza definicja głosi, że jest to – po prostu – pakowanie i przepakowywanie produktów, bez zmieniania ich cech fizycznych. Najczęściej związane jest ono z przygotowywaniem asortymentu sklepu internetowego do sprzedaży, wysyłki. Konfekcjonowaniem towaru zajmuje się konfekcjoner. Osoba o takiej profesji może być zatrudniona bezpośrednio w firmie e-commerce. Częściej jednak rolę konfekcjonera przyjmuje pracownik zewnętrznej firmy outsourcingowej, której zlecono usługę konfekcji (forma odciążenia finansowego i operacyjnego).

Co warto wiedzieć o konfekcjonowaniu towaru?

Prawidłowo przeprowadzone konfekcjonowanie daje pozytywne rezultaty. Produkt konfekcjonowany prezentuje się atrakcyjnie wizualnie, jest poprawnie oznakowany i stuprocentowo gotowy do transportu, dystrybucji. Towary konfekcjonowane można bardzo łatwo zidentyfikować – zarówno podczas realizacji procesów logistycznych, jak i na hali sprzedażowej.

Na czym polega konfekcjonowanie? Co to jest?

Podczas konfekcjonowania wykorzystuje się takie działania, jak:

  • etykietowanie – uzupełnienie informacji o produkcie lub naniesienie dodatkowych komunikatów, np. parametrów, tabeli wartości odżywczych, tłumaczeń na dany język,
  • wprowadzenie odpowiednich oznaczeń – najczęściej za pomocą kodu kreskowego,
  • przepakowywanie przedmiotów do innego opakowania, czyli zastąpienie fabrycznego, zbiorczego kartonu jednostkowymi pudełkami – polega to na umieszczaniu towarów w pojedynczych, dedykowanych, często reklamowych kartonach,
  • insertowanie – dodawanie gratisów i kuponów rabatowych, próbników, materiałów reklamowych, instrukcji obsługi,
  • pakowanie przy pomocy maszyn.

To nie wszystkie techniki, jakie wykorzystuje się podczas konfekcjonowania towarów. Dość popularną czynnością jest kompletowanie lub kompletowanie z matchowaniem. O co chodzi? Pierwsza metoda polega na przygotowaniu zestawu kilku identycznych produktów (typowe dla promocji „2+1 gratis”, pojawiających się w supermarkecie). Kompletowanie z matchowaniem jest często stosowane w drogeriach, aptekach. Technika polega na stworzeniu pakietu produktów o różnym lub podobnym przeznaczeniu, dobieranych do siebie według określonego kryterium. Przykładem takiego rozwiązania są zestawy „1+1 gratis”, składające się, np. z szamponu i odżywki do włosów albo antyperspirantu i dezodorantu w sprayu.

Konfekcjoner zarządza stanami magazynowymi i wpisuje nowe kody kreskowe do konkretnych produktów. Dzięki tym działaniom ma kontrolę nad liczbą towarów w magazynie (np. wie, do których zostały dołączone kody kreskowe).

W skład konfekcjonowania towarów wchodzi także paletowanie i zabezpieczanie produktów do transportu. Co ważne, na jednej palecie powinno znaleźć się wiele przesyłek do transportu. Wszystkie paczki muszą spełniać takie wymagania, jak: obecność właściwego, dopasowanego opakowania, wypełniaczy do paczek, a także folii stretch, którą można owinąć gotowe ładunki.

Najważniejsze zalety konfekcjonowania. Plusy towaru konfekcjonowanego

Dowiedziałeś się już, co to znaczy konfekcjonowanie towaru. Owa czynność ma duże znaczenie – zarówno w przypadku dużych sieci handlowych, jak i mniejszych sklepów internetowych. Konfekcja pomaga budować silny, pozytywny wizerunek marki, co wpływa – pośrednio – na większą lojalność i przywiązanie kupujących.

Dużą zaletą konfekcjonowania jest szybsza realizacja dostaw. Klienci-adresaci powinni być pewni, iż dany produkt konfekcjonowany dotrze do nich w nienaruszonym stanie. Jedna z technik sprzedażowych mówi, że warto tworzyć specjalne, promocyjne zestawy. Rabaty wpływają na zwiększenie zainteresowania ofertą sklepu online. Profesjonalna konfekcja zapewnia przewagę marki nad konkurencją – mowa o tych rywalach, którzy nie zdecydowali się wprowadzić w swojej firmie działań pomocniczych, np. właśnie konfekcjonowania.

Dlaczego warto wykorzystać zewnętrzną firmę outsourcingową do konfekcjonowania towarów?

Zatrudnienie zewnętrznej firmy outsourcingowej do konfekcji towarów pozwoli firmie e-commerce skupić się na innych, znacznie ważniejszych obszarach działalności w biznesie. Przedsiębiorca może bezproblemowo: poszukiwać nowych zleceń, poświęcić więcej czasu klientom, wypracować nowe strategie marketingowe, aktywnie prowadzić media społecznościowe.

Skorzystanie z usług zewnętrznej firmy outsourcingowej daje (pośrednio) korzyści finansowe. Przedsiębiorca nie musi już wynajmować dużego pomieszczenia do realizacji zamówień. Jedyne, co powinien zrobić, to poczekać, aż konfekcjonerzy skończą wykonywać daną usługę. W tej sytuacji jest on jednocześnie klientem, dlatego może oczekiwać, że zamówienie zostanie zrealizowane na wysokim poziomie, bezbłędnie. Zewnętrzne przedsiębiorstwa outsourcingowe często dają możliwość skorzystania z atrakcyjnych cen wysyłki kurierskiej.

Konfekcjonowaniem towarów zajmują się też czasem firmy z branży opakowaniowej. Dysponują one nowoczesnymi parkami maszynowymi. Korzyści, jakie płyną ze współpracy z przedsiębiorstwem tego typu, to: optymalizacja kosztów, a także przyspieszenie procesów logistycznych, np. poprzez właściwe zapakowanie i zabezpieczenie towaru. Konfekcjonowanie przebiega automatycznie. To pozwala znacząco skrócić czas podejmowanych czynności – żaden z konfekcjonerów nie traci czasu na niepotrzebne, długotrwałe działania. W rezultacie otrzymujemy prawidłowo zapakowany, estetyczny produkt konfekcjonowany.

Zasady pakowania i zabezpieczania towarów konfekcjonowanych

Pracownicy firmy outsourcingowej, specjalizującej się w konfekcji towarów, doskonale znają się na tajnikach pakowania i zabezpieczania produktów. Wszystkie zasady pakowania przesyłek w e-commerce mają w małym paluszku. Wykorzystują trwałe, najlepszej jakości kartony, wypełniacze, folie. Na co warto zwrócić uwagę przy pakowaniu i zabezpieczaniu towarów konfekcjonowanych (i nie tylko)?

Niewłaściwie dobrany rodzaj i rozmiar kartonu

Pudełko kartonowe, w którym znajdzie się przewożony przedmiot, powinno być dobrze dopasowane do niego pod względem rozmiaru, kształtu. Większość zamówień współgra z lżejszymi, acz trwałymi kartonami z tektury 3-warstwowej lub 5-warstwowej. Do ciężkiej zawartości (np. meble, instrumenty muzyczne) lepiej dobrać opakowanie z wytrzymalszej tektury 7-warstwowej.

Dobór właściwego typu pudełka tekturowego do danego towaru jest niezwykle ważny. Przykładowo: istnieje znacząca różnica między popularnymi kartonami fasonowymi a sztancowanymi.  W przypadku mniejszych przesyłek (np. dokumentów, biżuterii, akcesoriów elektronicznych, cienkich książek) warto zainwestować w koperty bąbelkowe.

Brak lub niewłaściwe wypełniacze do paczek, folia stretch

Większość przesyłek powinna zawierać wypełnienie do paczek – jego brak to zazwyczaj poważny błąd. Najpopularniejszym produktem tego typu jest wielozadaniowa, amortyzująca folia bąbelkowa (folia pęcherzykowa). Inne przykłady to: papier pakowy, poduszki powietrzne, flopak, skropak czy SizzlePak – one też gwarantują mocne, solidne zabezpieczenie zawartości paczki.

Osoby prywatne często pomijają przy pakowaniu folię stretch – a szkoda. Ów rozciągliwy, wytrzymały produkt idealnie dopasuje się do powierzchni owijanego kartonu.

Brak szczelnego zaklejenia przesyłki i etykiet ostrzegawczych

Każda paczka musi zostać hermetycznie zaklejona, np. ekologiczną taśmą pakową. Aby przesyłka mogła dotrzeć bezpiecznie do adresata lub zostać przepakowana, należy oznakować ją za pomocą etykiet ostrzegawczych. Większość z nich ma ustalone, uniwersalne wzory, napisy, grafiki – dzięki temu obcokrajowcy, którzy zetkną się z przesyłką, będą wiedzieli, jak z nią postępować. Znaczniki i naklejki można nabyć hurtowo, w sklepie internetowym, bądź wydrukować je samemu. Sprawdź: Jak wybrać drukarkę do etykiet?

Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę w zakresie skutecznego pakowania przesyłek, przeczytaj: Jak nie pakować paczek? 5 zasad pakowania w e-commerce.

Kartony idealnie do konfekcjonowania. Tylko w RAJA

Firma RAJA jest czołowym przedsiębiorstwem w branży opakowaniowej. Wyróżnia się bogatym asortymentem. Sztandarowymi produktami, którymi może się pochwalić, są różnorodne kartony fasonowe (pocztowe) – dobre do konfekcjonowania i wysyłki. Nie brakuje także owijek na książki, kartonów z automatycznym dnem, kartonów teleskopowych.

Czy wszystkie towary nadają się do konfekcjonowania?

Konfekcjonować można prawie wszystko. Najczęściej jednak konfekcji podlegają zestawy kosmetyków, ubrań, prostych narzędzi, artykułów papierniczych. Konfekcjonować można także zastawę stołową, zabawki dla dzieci, sprzęt elektroniczny, sztućce, garnki i inne artykuły gospodarstwa domowego. Wśród produktów spożywczych konfekcji często podlegają przyprawy.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *





 

Najpopularniejsze tematy