Branża e-commerce wiąże się z koniecznością wysyłania bardzo dużej liczby paczek – odpowiednio zapakowanych i zabezpieczonych. Opakowanie powinno zapewniać ochronę wysyłanym przedmiotom – tak, by dotarły do klienta w nienaruszonym stanie. Warto także zadbać, aby paczka prezentowała się atrakcyjnie pod kątem wizualnym. Jakie są podstawowe zasady pakowania przesyłek w e-commerce, których powinien przestrzegać każdy magazynier?
Idealny karton do pakowania przesyłek – jaki?
Opakowanie, jakie wykorzystuje się w sklepach internetowych, powinno – przede wszystkim – ochraniać towar (niezależnie od stopnia kruchości wysyłanego przedmiotu). Warto postawić na pudełka kartonowe z tektury falistej (3-warstowej, 5-warstwowej, 7-warstwowej). Wybór jest spory – można przebierać między kartonami fasonowymi bądź sztancowanymi, tubami kartonowymi, kartonami z automatycznym dnem i innymi typami.
Kartony to nie jedyne dostępne opakowania. Jeśli masz do czynienia z mniejszymi, acz wytrzymałymi przedmiotami, możesz wysłać je w kopercie bąbelkowej (często personalizowanej). Istnieją także foliopaki.
Wypełniacze do paczek – niezbędny materiał amortyzujący
Jeśli dany produkt znajduje się w kartonie, nie należy zapominać o tzw. wypełniaczach do paczek, które sprawnie wypełnią pustą przestrzeń między przedmiotem a krawędzią przesyłki. Utarło się, że owa odległość powinna wynosić około 5 cm.
Istnieje wiele materiałów amortyzujących. Największą popularnością cieszą się folie bąbelkowe, które jednocześnie postrzega się jako mało ekologiczne. Jeśli danej firmie e-commerce zależy na utrzymaniu odpowiedniego wizerunku marki (dbałość o środowisko naturalne), powinny zadbać o inne wypełniacze. Przykładem są:
- Ekologiczne poduszki powietrzne – stanowią alternatywę dla foliowych odpowiedników. Wykonuje się je z papieru makulaturowego, który może ulec ponownemu przetworzeniu. Niektórzy uznają je za najlepszy amortyzator spośród papierowych rozwiązań.
- SizzlePak – ma postać charakterystycznych wiórków z papieru. To biodegradowalny, naturalny materiał o świetnych właściwościach amortyzujących i dość niskiej cenie. Przydaje się szczególnie przy pakowaniu delikatnych, kruchych przedmiotów (np. porcelany, wyrobów ceramicznych i szklanych, wazonów, perfum, rzeźb kamiennych). Wypełniacz SizzlePak można łączyć z piankami ochronnymi lub folią bąbelkową, co zapewni maksymalne zabezpieczenie paczki. Jest dostępny w różnych kolorach, co podoba się firmom dbającym o personalizację swojej marki.
- Skropak – wypełniacz do paczek w postaci kuleczek, wyprodukowany ze skrobi ziemniaczanej lub kukurydzianej (z dodatkiem biodegradowalnych polimerów). Wyróżnia się lekkością, uniwersalnością. Nie zwiększa znacząco ogólnej wagi paczki, co ceni wielu przedsiębiorców (tańsza przesyłka). Niezależnie od typu towaru, który znajduje się wewnątrz kartonu, poradzi sobie z zabezpieczeniem każdego, nawet najcięższego. Można go stosować przy każdym rodzaju transportu (przesyłki lądowe, morskie, lotnicze).
Jeśli nie masz dostępu do wymienionych materiałów amortyzujących, możesz postawić na – bardziej dostępny – papier pakowy, pomięte gazety lub pocięte arkusze tektury falistej.
Zasady pakowania przesyłek – niebagatelna rola taśm klejących
Każda przesyłka musi zostać odpowiednio zapieczętowana. Do zamknięcia kartonów najczęściej wykorzystuje się taśmy klejące. Najmocniejsze taśmy (wzmocnione włóknem szklanym) są bardzo odporne na rozdarcie, co przydaje się przy bardzo ciężkich ładunkach. Istnieje alternatywa, czyli ekologiczne taśmy pakowe (z samoprzylepnego papieru kraft). Są wystarczająco mocne, by poradzić sobie z zamknięciem tradycyjnych kartonów.
Folia stretch – skuteczna ochrona przed wilgocią
Folia stretch to materiał opakowaniowy o szerokim zastosowaniu. Wyróżnia się elastycznością i – co ważne – bardzo dużą rozciągliwością (niektóre jej rodzaje mogą się rozciągnąć nawet 5-6 razy, w porównaniu ze stanem pierwotnym, wciąż zachowując swoje właściwości). Inna jej ciekawa cecha to doskonała odporność na nagłe zmiany temperatury. Nigdy nie zmieni swoich właściwości. Zabezpiecza wnętrze paczek przed uszkodzeniami mechanicznymi, kurzem, wilgocią czy wzrokiem niepożądanych osób.
Folia stretch jest dostępna w różnych barwach – czarna (nieprzezroczysta), kolorowa, transparentna. Pierwszy typ daje gwarancję najlepszego zabezpieczenia – nikt nie ma możliwości zajrzeć do środka paczki, co przeciwdziała kradzieżom. Czarna folia stretch to powszechnie wykorzystywany materiał opakowaniowy w firmach e-commerce.
Odpowiednie oznakowanie paczki
Każda paczka (szczególnie taka, w której znajdują się kruche i delikatne przedmioty) powinna mieć odpowiednie oznakowanie, wyrażane za pośrednictwem specjalnych etykiet ostrzegawczych (np. „Góra/Dół”, „Uwaga! Szkło”). Dzięki nim kurier będzie wiedział, z jakim typem przesyłki ma do czynienia.
Zasady pakowania przesyłek. Dlaczego warto wybierać ekologiczne opakowania?
Ekologiczne opakowania kartonowe (i nie tylko) to najnowszy trend, do którego stosuje się coraz więcej firm e-commerce. Przedsiębiorstwa chcą sprostać wyśrubowanym oczekiwaniom klientów – starających się dbać o środowisko naturalne. Marka, która chciałaby uchodzić za progresywną, musi wziąć pod uwagę w swoich działaniach kwestię ekologii. Nic dziwnego, że coraz więcej firm e-commerce wybiera ekologiczne opakowania czy wypełniacze do paczek.
Jakie zalety ma wybór ekologicznych kartonów? Przede wszystkim to produkty wielokrotnego użytku. Kiedy już ulegną trwałemu zużyciu, można oddać je do recyklingu. Ekologiczne opakowania wykonuje się z odnawialnych materiałów naturalnych – nie tylko papieru czy tektury (czyli drewna), ale i szkła komórkowego, skrobi roślinnej (kukurydzianej lub ziemniaczanej), trawy, konopi.
Firma e-commerce, która dba o wizerunek marki, powinna zamienić wszystkie mniej przyjazne dla środowiska materiały opakowaniowe na ekologiczne odpowiednimi, np. z papieru kraft.
Personalizowane opakowania, pudełka, koperty
Zastanawiasz się, dlaczego warto zainwestować w paczki z logo firmy? Stanowią one zachętę dla klientów do zainteresowania się usługami danego przedsiębiorstwa. To idealna promocja marki – np. podczas eventów branżowych, firmowych. Personalizowane opakowania z logo umilą firmowe spotkania okołoświąteczne.
Pudełka kartonowe i inne materiały opakowaniowe – tylko w RAJA
Jednym z haseł, jakie przyświeca firmie RAJA (poza pochwałą ekologii), jest slogan: „Zadbaj o pozytywne doświadczenie klienta sklepu internetowego”. Próbuje – z dobrymi rezultatami – zdobyć lojalność potencjalnego klienta nie tylko dzięki bogatemu, stuprocentowo ekologicznemu asortymentowi. Firma RAJA zwraca uwagę na swoje media społecznościowe oraz poszczególne parametry sklepu internetowego, np. wygląd strony, łatwość nawigacji, koszty i formy wysyłki (wszystko, co podchodzi pod podpunkt „efektywne zarządzanie sklepem internetowym”). Zadowoleni klienci poświadczają, że istnieje możliwość nawiązania skutecznej komunikacji z przyjemną obsługą.
Firma RAJA jest także świadoma, że jakość dostawy w e-commerce ma znaczenie. Przykładowo – na jakość dostaw w sklepie wysyłkowym wpływa m.in. sposób pakowania paczek oraz czas realizacji zamówienia.
Sztandarowymi produktami, jakie można odnaleźć w sklepie internetowym RAJA, są różnorakie pudełka kartonowe, m.in. tuby kartonowe, pudełka kartonowe z automatycznym dnem. Popularne są również: wypełniacze do paczek (poduszki powietrzne, folia bąbelkowa), papier pakowy, taśma pakowa, etykiety ostrzegawcze.